Hvordan betaler jeg parkeringen?
Alle parkeringer må forhåndsbetales med kredittkort før innkjøring. Dette gjelder også drop inn.
Hvordan fungerer parkeringen?
Etter gjennomført bestilling vil du motta kvittering og QR kode på e-post. Vær oppmerksom på at dokumentasjon som sendes fra “mail@gardermoenparkering.no” kan havne i uønskede elementer.
Ved ankomst og ut utkjøring, vil skilt gjenkjenning registrere bilen din og åpne port. Har du byttet bil eller værforhold hindrer skilt gjenkjenning, benytt QR kode tilsendt for å åpne bom. Qr kode fungerer som en «nøkkel». Denne vil kun fungere i perioden som er angitt ved bestilling, altså 3 timer før bestilt parkerings start og maks 3 timer etter bestilt parkerings start.
NB: har du benyttet QR kode på vei inn, må samme QR kode benyttes på vei ut.
Du har også tre timer gratis etter slutt tid, før det blir nødvendig med ekstra betaling. Har du stått lenger enn først antatt vil du måtte betale med kredittkort på vei ut. Betaling gjennomføres ved bommene mens du blir sittende i bilen.
Hvordan bestiller jeg parkering?
For å bestille parkering kan du følge steg som vist under.
Første gangen bruker du litt tid i forbindelse med å lage profil og bli kjent, men det er langt enklere på fremtidige bestillinger.
Du går inn på www.gardermoenparkering.no og klikker på Sjekk pris og bestill parkering.
Da guides da videre til ny plattform og bestillingsportal.
Tips for en som regelmessig benytter oss: Registrer deg med egen bruker, da får du nemlig anledning til å administrere og se egne bestillinger, samt endre skilt nummer eller kansellere om behov selv.
Hvis du ikke vil registrere deg, hopp over de neste stegene til “bestilling av parkering”.
Da scroller du deg bare ned til “bestilling av parkering”.
Registrering av egen bruker:
Klikk på denne: ( Før du søker etter parkering)
Du må legge inn denne informasjonen:
Viktig, du vil få tilsendt en epost med aktiviserings link som MÅ BEKREFTES innen kort tid. Vær oppmerksom på at denne kan havne i søppelposten din.
Når du har bekreftet eposten, logg inn og ditt navn vil da havne her:
Klikk deg inn på ditt “dashboard” og se meny valget på venstre side:
På meny valget velger du betalingsmiddel og lagrer kort informasjon, deretter velger du ID-er og legger inn skilt nummeret ditt. Om det er flere biler i husstanden, kan det legges opp flere skilt. Disse får du muligheten til å velge imellom når du gjennomfører en reservasjon.
Når informasjonen over er lagt inn, klikk på ” legg til reservasjon” om dere allerede har en aktiv bestilling. Hvis ikke klikk på GP logo øverst venstre side og legg til ønsket dato og søk parkering.
Du er nå klar for å starte en bestilling.
Bestilling av parkering:
Ha ditt kredittkort og bankid/brikke tilgjengelig, du vil trenge det på slutten av prosessen. Vær nøye med tidene som legges inn og ta høyde for minst 2-3 timer oppmøte før oppsatt flight og 1-2 timer etter ankomst.
Vi har en standard på innkjøring med 3 timer før og etter oppgitt start punkt for parkeringen, uten ekstra kostnad. Ex har du bestilt kl.0300, vil du ha tilgang til parkeringen fra kl.00.00 og frem til 0600.
Står man lenger enn først antatt på bestillingstidspunktet, legges det automatisk opp 3 timer overtid gratis. Stått lenger enn dette vil man måtte betale på vei ut i port.
Legg inn ønsket dato fra/til og husk å endre klokkeslett til rett tid. Deretter klikk søk.
Nb, dersom du endrer dato i søket, kan det se ut som om kalenderen ikke endrer seg til ønsket dato/tid, men når du klikker søk, vil du se den har fått med endringene på neste side.
Du får da opp de alternativene til parkering som vi har tilgjengelig på oppsatt tid.
Velg så alternativet du ønsker ved å klikke på “Legg til handlekurv”.
På ikonet for handle kurv vil du nå se at det står ett “1” tall. Klikk på ikonet:
Dobbelt sjekk dato og tid, slik at det stemmer med ønsket bestilling. Klikk så på “kasse/betaling”
Da får du opp bildet under hvor du legger inn epost, fornavn og etternavn, deretter klikker du på “legg til identifikasjon + / legg til id +”.
Hvis du har laget en egen bruker kommer dine kjennemerker opp og du må velge ett av dem. Som gjestebruker må du legge inn land og nummerskilt, men se bort ifra feltet “Tilgang Mediatype”, dette er ikke aktivt hos oss og vi jobber med å få det programmert vekk.
VIKTIG OM GJESTEBRUKER ELLER PÅ EGEN BRUKER:
Inntasting av nummerskilt skal være uten mellomrom før, i midten eller på slutten
EX: TEST1234 ikke Test 1234.
Avslutt med å klikk “legg til”.
Da gjenstår det kun å godta vilkår og klikke på “bestill nå for kr ….”
Før du klikker på denne ha kredittkort klart sammen med bank id.
Du settes da over til betalingsløsning med kredittkort.:
Husk å legg inn ett gyldig kort, utløpsdato og CVC(står på baksiden av kortet 3 siffer) Huk av for at du godtar vilkårene for betaling og klikk “pay/betal”.
Du vil om få sekunder motta en bekreftelse på skjermen din, som står “Betaling er vellykket”, MEN behandlingen er IKKE ferdig enda. Ikke gå ut av dette bildet før QR kode som i begynnelsen er grå farget blir sort. Dette vil skje innen noen sekunder. Når QR er blitt sort kan du trygt gå ut av nettsiden.
Nå som første bestilling er gjort, trenger du kun logge inn neste gang, gå til kasse og gjenta de siste stegene i prosessen for fremtidige bestillinger.
Skulle det være noe annet, er det bare å ta kontakt 😉
Tilleggsinfo:
VÆR OPPMERKSOM på at eposten kan finne vei til din søppelpost/uønskede elementer.
Du vil motta to eposter, en kvittering og en reise bekreftelse. Sistnevnte er kun en sikkerhet dersom kameraet ikke fungere, eller om det er lagt inn feil skilt info. (Nb, det står invoice/faktura pr.d.d, men vi jobber med å få den endret til kvittering på det andre vedlegget)
Parkerings området har skilt gjenkjenning, kjør sakte mot bom. Du vil kun være mulig å kjøre inn på skilt gjenkjenning 3 timer før og 3 timer etter oppgitt start tid.
QR koden kan benyttes i porten på QR-leser, MEN KUN dersom bommen ikke åpner automatisk. Det er fortsatt skilt gjenkjenning som er hoved løsning for inn og ut slipp på parkerings områdene. Dersom skilt gjenkjenning feiler, bli sittende i bil ved port, og bruk QR kode. Viktig: bruker du QR kode på vei inn, må denne også benyttes på vei ut.
Velkommen.
Når kan jeg kjøre inn og ut?
Du kan kjøre inn maks 3 timer før bestilt start tid og maks 3 timer etter bestilt start tid. 3 timer etter slutt tid, gjelder ved avreise uten ekstra kostnad.
Blir reisen din forlenget utover dette, gi gjerne beskjed via kontakt skjema og gjennomfør betaling ved bom, for utvidet parkeringstid.
Kan jeg endre eller kansellere bestillingen min?
Ja, det er mulig å endre kjennemerke gebyrfritt innen parkeringstiden skal begynne, dersom du har opprettet en bruker før bestilling. Benytt linken du har mottatt på epost eller logg inn for å endre skilt nummer. Du kan også kansellere bestillingen gebyrfritt innen 24 timer før ankomst. Etter dette gjelder 50% refusjon inntil bestilt parkerings start. Det gis ingen refusjon etter bestilt parkerings start. Dersom du trenger å endre tiden, benytt kontakt skjema, vi besvarer henvendelser ukedager 08:00 – 16:00.
Det er ikke nødvendig å melde inn endringer på inn eller utkjøringer innenfor 3 timers grensen som gis på hver side av angitt tid. Kun dersom du må endre innkjøring fordi den ikke er tilstrekkelig.
Hvilke tider bør jeg benytte når jeg bestiller?
Det anbefales å ta hensyn til tiden før avgang og etter ankomst ved bestilling. Når du bestiller parkering, benytt derfor minimum 2 timer før og etter angitt flight tid.
Bommen åpner ikke på vei inn?
Har du skrevet rett kjennemerke og tid for innkjøring? Husk, din parkering er mulig å benytte maks 3 timer før og 3 timer etter oppgitt innkjøringstid. Du kan kun kjøre inn på skilt gjenkjenning i tiden spesifisert på bekreftelsen. Se tilsendt bekreftelse per epost.
Ankommer du utenfor dette, forsøk QR kode, men da må denne også benyttes på vei ut.
Dersom den ikke hjelper, kontakt Shuttle.
Bommen åpner ikke på vei ut?
Husk, det er ikke behov for å benytte QR kode, så kjør sakte mot bom, så vil den åpnes på skilt gjenkjenning. Dersom dette ikke fungerer, kan dere benytte QR kode på QR leser.
Viktig info: dersom du bruker QR kode på vei inn, så må samme QR kode benyttes på vei ut.
Dersom du har stått over tiden ( 3 timer etter bestilt slutt tid) kreves det betaling i bommen på vei ut. Se på display på søyle, benytt kredittkort for betaling.
Fortsatt problemer, kontakt Shuttle.
Forsøker å bestille på nettsiden deres som gjeste bruker, men kommer ikke forbi kjennemerke innleggelse?
Ved innleggelse av kjennemerke, så må dere være nøye på rett informasjon, for at skilt gjenkjenning skal fungere. “Tilgang media type” er ikke i bruk på vår løsning, så dette feltet skal ikke benyttes. Velg rett land til ditt kjennemerke og sørg for at det ikke benyttes mellomrom på kjennemerke/skilt nummer.
Altså påse at det ikke ligger inne “space” verken før, i midten eller til slutt på dette feltet. Kun bokstaver og tall i en rekkefølge. EX: AB12345 ikke AB 12345
Klikk så på legg til og gjennomfør betalingen.
Problemer med å bestille på opprettet bruker, hva gjør jeg feil?
Vi har oppdaget noen utfordringer underveis og vil publisere disse så raskt det lar seg gjøre.
Ved opprettelse av gratis bruker, må dere verifisere denne på mottatt epost med verifikasjons link. Sjekk søppelpost, den kan komme dit.!
Dersom verifikasjonen ikke ble gjort, vil eposten du benytter “sperre” for gjennomføring av bestilling. Du må da kontakte oss slik at vi sletter din bruker via kontakt skjema, samt benytte alternativ epost for gjennomføring av bestilling.
Dersom du har verifisert bruker og bestilt tidligere parkering, men opplever å ikke komme til betalingsløsningen på neste bestilling, slett kredittkort informasjon på profilen. Gjennomfør bestilling med manuelt å taste inn kort nummer.
Dette kan oppstå når det kommer oppdatering fra kortselskap, f.eks. Mastercard som vi vet har hatt en oppdatering nå i Oktober 2024.
Jeg klikker på betaling, men den tar meg ikke videre til Nets og betalingsløsning/ Teknisk feil?
Hvis du benytter en MAC har vi oppdaget at dette kan være en utfordring.
Forsøk med telefon eller annet utstyr.
Dersom det ikke fungerer på vanlig PC/Nettbrett, sjekk innstillinger for å “tillate pop-up sider”.
Dersom du bestiller på opprettet bruker, slett kredittkort informasjon under Dashboard/Betalingsmidler og gjennomfør bestillingen ved å manuelt taste inn kort nummer.
Dersom du aldri aktiviserte brukeren din, benytt alternativ epost og kontakt oss om å slette bruker. Den oppgitte eposten “sperres” for ny bruker inntil aktivisering er gjennomført.
Bestillingen min står som vellykket, men betaling “mislykkes”?
Når du har lagt inn kort informasjon og huker av godkjennelse på vilkår, vil betalingen starte.
Ikke gå ut av siden så lenge denne betalingen foregår, med unntak av å benytte bank id under prosessen. Det er viktig at betalingen gjennomføres uten videre pause.
Når beskjed om vellykket bestilling kommer opp, vil dere se en grå farget QR kode og lenger ned står det at bestillingen er under behandling. Avvent noen sekunder til nevnte QR kode endrer farge fra grå til sort.
Når QR kode er sort, er det trygt å klikke seg ut av siden og du vil motta kvittering/reise bekreftelse på oppgitt epost. Sjekk søppelpost folder om den ikke havner i innboksen.
Har ikke mottatt epost bekreftelser?
La du rett epost inn ved bestilling? Har du sjekket din søppelpost? Alternativt søk i eposten på mail@gardermoenparkering.no Hvis du ikke finner bekreftelsen, benytt kontakt skjema, så kan vi ettersende den til deg.